miercuri, 20 august 2008

Dacia implineste 40 de ani

DACIA 40 | Dacia implineste 40 de ani

Marti, 19.08.2008

In urma cu 40 de ani, mai exact in 20 august 1968, pe portile uzinei de la Mioveni iesea primul automobil Dacia.
de Bogdan Mirica



Le vedem in fiecare zi pe strada. Unii dintre noi isi amintesc cu nostalgie de exemplarele care ne-au marcat copilaria sau adolescenta. Deseori ne aducem aminte de primele ore ca sofer, de primele tamponari usoare, de primele amenzi, de primele depasiri la limita.

Primele noastre experiente la volan au un numitor comun, batrana Dacie, vechile 1300, 1310 sau 1410, modele si versiuni care au cazut in dizgratie in ultimii ani, odata cu lansarea noului Logan. Putini dintre noi stiu ca astazi este o zi mare pentru primul si cel mai important constructor roman.

Putini stiu ca astazi Dacia sarbatoreste 40 de ani de la iesirea pe poarta uzinei de la Mioveni a primului automobil romanesc. Este vorba de legendarul model 1100, o copie la indigo a unui exemplar european cu renume: Renault 8. Automarket va va tine in priza astazi, pe tot parcursul zilei, cu materiale interesante si pline de istorie, amuzament sau inters legate de marca romaneasca si de primul sau model.



Sa o luam insa cu inceputul si sa vedem cum a luat nastere ideea unui autoturism romanesc si cum a reusit Dacia sa ajunga unul dintre cei mai importanti constructori din Europa.

Pentru ca se vroia reducerea intervalului de timp creat intre fazele de proiectare si lansare in productie, autoritatile romane de la acea vreme au decis sa apeleze la ajutorul unui constructor strain pentru dezvoltarea primului model romanesc. La acea vreme, se dorea obtinerea unei licente pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1000 si 1300 cmc, a carei productie anuala sa inregistreze un total de 40.000-50.000 de unitati.

Mai multi constructori europeni cu renume s-au inghesuit la acea vreme sa ofere licente pentru viitorul constructor roman, printre acestia numarandu-se: Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Renault si Austin. S-au testat astfel mai multe modele care urmau sa stea la baza primului automobil romanesc: Peugeot 204, Renault 10, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300 si Austin Mini Morris.



Omul care a decis indirect soarta viitorului constructor roman a fost nimeni altul decat generalul Charles de Gaulle, a carui vizita in Romania, in 1966, a trasat victoria clara in dreptul Renault. Partidul comunist de la acea vreme a decis ca noul constructor de automobile de la Mioveni sa produca masini sub licenta Renault. Si pentru ca noul constructor trebuia sa se indentifice cat mai bine cu neamul romanesc, partidul comunist a ales numele Dacia.

Lucrurile nu au mers conform planului si din cauza unor intarzieri a procesului de dezvoltare a modelului Renault 12 in Franta, constructorul roman a trebuit sa se multumeasca cu o solutie de compromis. Incepand cu 1968, uzina de la Mioveni avea sa produca Renault 8 si nu Renault 12 asa cum fusese stabilit initial.



Locatia aleasa pentru a gazdui viitoarea uzina a constructorului roman a fost judetul Arges, mai precis localitatea Mioveni. Constructia uzinei a inceput in 1966 si s-a sfarsit in timp record, la numai un an si jumatate. La 1 iulie 1968 se incep primele teste la cele 217 statii de lucru din uzina iar pe 3 august se testeaza primul propulsor.

Momentul istoric are loc pe 20 august 1968, cand pe poarta uzinei de la Mioveni iese primul automobil creat de Dacia: 1100, o berlina cu motor posterior si tractiune spate. In semn de recunostinta, primul exemplar este facut cadou presedintelui Nicolae Ceausescu. Contractul dintre Renault si Dacia prevedea ca uzina romaneasca sa asigure asamblarea tuturor componentelor furnizate de francezi.



Modelul creat dupa licenta Renault R12 nu a intarziat insa sa apara, in 1969, pe linia de productie a uzinei de la Mioveni debutand un nou model, Dacia 1300, o berlina cu tractiune pe puntea fata si motor frontal. Treptat se renunta la 1100 si se pune mai mult accent pe noul 1310 care se bucura de trei noi versiuni in 1970.

In acelasi an debuteaza si prima Dacia bicorp botezata 1200. Trei ani mai tarziu Dacia lanseaza varianta break, urmata la doi ani dupa, de celebrul Papuc, varianta utilitara.

Dacia nu se opreste aici si dupa 1980 incearca sa dea nastere primului model de oras, asa numitul Lastun sau Dacia 500, un automobil de mici dimensiuni, produs la Timisoara, echipat cu un motor de 499 cmc capabil sa dezvolte 22 de cai putere si sa ofere un consum mediu de 3.3 litri la 100 de km.

Lastun-ul nu s-a bucurat de un succes foarte mare din cauza problemelor de calitate si a pretului ridicat, drept pentru care constructorul roman decide sa scoata modelul din productie in 1989.



Intre 1991 si 1996 in peisajul auto romanesc isi face aparitia un nou model autohton, marca Dacia. Este vorba despre 1325 Liberta, o reinterpretare a designului vechii Dacia 1200.

In 1995, dupa 10 ani de asteptare, timp in care inginerii romani au dus o indelungata munca de cercetare, a luat nastere primul model 100% romanesc, botezat Dacia Nova. Cea mai noua creatie a constructorului din Mioveni a plecat insa cu un handicap major, la nivelul designului exterior, mult prea invechit.

In 1998, la 30 de ani de la debutul primului automobil Dacia, uzina de la Mioveni a sarbatorit nasterea exemplarului cu numarul 2.000.000. Tot in acest an ia nastere si motorul de 1.6 litri cu injectie monopunct, furnizata de Bosch, regasit tot pe Dacia Nova.



In 1999, Renault cumpara pachetul majoritar de actiuni al constructorului roman, cele 51 de procente asigurand controlul francez asupra uzinei de la Mioveni. Primele semne de redresare apar un an mai tarziu, cand ia nastere Dacia SupeRNova, o versiune imbunatatita a vechiului model 100% romanesc.

In 2003 ia nastere Solenza, un model bazat pe aceeasi SupeRNova, cu un design restilizat si o serie de propulsoare noi, un benzinar de 1.4 litri MPI si un diesel de 1.9 litri.



Anul 2004 este anul in care Dacia renaste practic, constructorul roman si cel francez lansand modelul Logan, primul automobil low-cost gandit de Renault.

Doi ani mai tarziu, publicul roman primeste si varianta break a modelului Logan, botezata MCV, inspirata din conceptul Steppe si capabila sa transporte pana la sapte pasageri. La inceputul lui 2007 se lanseaza noua utilitara Logan Van, bazata pe MCV, urmat in toamna aceluiasi an de o alta derivatie de caroserie, Logan Pick-up, practic renasterea vechiului Papuc.

In martie 2008, la Salonul Auto de la Geneva, Dacia a lansat primul automobil adresat in special femeilor, noul Sandero, un hatchback cu patru usi, copie fidela a modelului cu acelasi nume, vandut sub logo-ul renault in Brazilia. In vara acestui an, berlina Logan a primit si un facelift, care include restilizarea partii frontale si posterioare dar si a habitaclului.

Sursa: http://www.automarket.ro/stiri/40-de-ani-cu-dacia-istoria-primei-marci-auto-romanesti-14158.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu