luni, 23 februarie 2009

Mioveni, orasul mai gol cu o cladire

Venind dinspre Maracineni, la un moment dat puteai sa vezi foarte clar unde e situat Mioveni-ul. Si asta pentru ca pavilionul de la Dacia iesea in evidenta, stand falnic deasupra orasului.
De data asta, surpriza: incercam in zadar sa localizez orasul. Poate si pentru ca a trecut ceva timp de cand nu am mai fost acasa. Dar acum nu mai zaream pavilionul, incercam sa-mi amintesc unde era situat. In zadar. De-abia cand am trecut calea ferata de la Colibasi, usor-usor, trecand de penitenciar, am putut sa zaresc ceva. Sigla Dacia inca mai e vizibila pe cladirea sectiei de presaj de pe platoul unde era pavilionul. Si ea se poate vedea lejer de pe drumul spre Campulung.

Cand a fost demolat simbolul uzinei si al orasului, nu m-am uitat la televizor. Cred ca am refuzat sa asist la un asa moment, chiar fara sa-mi dau seama. Cineva m-a apostrofat chiar ca am pierdut momentul istoric, iar eu glumeam ca o sa-l vad in reluare.

Nu stiu ce-au vrut sa demonstreze francezii prin demolarea pavilionului, poate au vrut sa ne reaminteasca faptul ca uzina Dacia e de ceva timp a lor. Nu vreau sa discut de sporul de lumea a treia pe care il iau pentru ca au venit in tara noastra. Oricat i-am blama ca se poarta ca niste salvatori, nu stiu daca s-a gandit cineva cum ar fi supravietuit uzina pana azi. Poate ca daca nu ar fi fost investitia franceza, ar fi fost alta. Sau poate ca uzina ar fi fost acum falimentara si de mult daramata si orasul, ca atare, pus la pamant.

Stiu doar ca atata timp cat inca exista aceasta fabrica, orasul inca nu este pierdut, iar locuitorii sai inca mai au ce pune pe masa. Bine, poate dramatizez, dar pentru multi oameni din Mioveni le-ar fi greu sa o ia de la capat in alte conditii, unora varsta chiar nu le-ar mai permite asta. Iar tinerii... sunt sanse sa plece in strainatate, pentru ca li se pare mai usor sa razbata printre straini, decat sa se straduiasca sa faca ceva in tara lor.

Odata cu demolarea pavilionului, nu s-a distrus doar un simbol, ci si un reper, o modalitate de a spune "Uite, acolo este Mioveni-ul!". Orasul reprezinta oricum mai mult decat o localizare geografica, pe harta sau o aratare cu degetul, asta e clar. Nu stiu, incep sa cred ca noua, romanilor, ne e mai usor sa stricam, sa daramam, in loc sa conservam, sa renovam. L-am blamat pe Ceausescu pentru ca a distrus cladiri, biserici, dar si noi facem acelasi lucru, insa, culmea, nu ne mai afecteaza atat, ba chiar aplaudam si scandam. De ce oare?

Am fost acasa, in orasul de-acum mai gol cu o cladire... Trista incheiere, dar poate ca nu se putea altfel!

vineri, 20 februarie 2009

Nemţii îi aduc pe angajaţii Dacia şi sâmbăta la muncă

După ce a stat mai mult închisă din noiembrie, fabrica de la Mioveni va mări fluxul de producţie, de la 1.085 la 1.200 de maşini pe zi, urmând a se lucra şi sâmbăta(28 februarie, 14 şi 21 martie). "Vinovaţi" de această situaţie sunt nemţii, prin al lor program "Rabla".

miercuri, 18 februarie 2009

Cum se vede criza din curtea Daciei

Oraşul ţine uzina pe umeri, la propriu, iar uzina tine orasul, la figurat

Ascuns între dealuri, Mioveniul pare îngenuncheat la picioarele uzinelor Dacia.
Şirurile de blocuri cu numai câteva etaje par construite cu singurul scop de a nu obtura vederea către uzina de care este legată printr-un cordon ombilical invizibil întreaga comunitate.

sâmbătă, 14 februarie 2009

miercuri, 11 februarie 2009

Caderea unui simbol

(...)Va fi dărâmat pavilionul Daciei. Din raţiuni, nu mă îndoiesc, de ordin economic. Aflu, dacă este adevărat, că este puţin înclinat, ca şi turnul din Pisa. Italienii ăştia de ce nu l-or fi dând jos, ca să nu le cadă în cap? Mai aflu că are fisuri, că nu mai este util, sunt mari costurile de întreţinere, că majoritatea salariaţilor au fost deja evacuaţi, că în locul lui va fi amenajat un parc ori o parcare. Francezii, managerii francezi, patronii francezi nu iau decizii cu inima, ci cu mintea. Pe ei nu-i loveşte în inimă demolarea unei clădiri. Şi nici n-are de ce. Pentru noi, cei sub ochii cărora a fost ridicat acest pavilion, a fost construită întreaga uzină, cu halele sale pentru montaj general, fabricaţie motor, caroserie, turnătorie, pentru cei care au lucrat aici sau poate chiar mai lucrează evenimentul are conotaţii de mare încărcătură emoţională. Sunat la telefon, dl. Constantin Stroe atât mi-a putut spune: „Mă loveşte în inimă“, după care s-a scuzat şi a închis telefonul.(...) Continuare

Amical Dacia Mioveni - International Curtea de Arges 2 - 1

Amical Dacia Mioveni - International Curtea de Arges 2 - 1

Amical Dacia Mioveni - International Curtea de Arges 2 - 1

marți, 10 februarie 2009

Premierul Emil Boc in vizita la Uzina Dacia

Premierul Emil Boc in vizita la Uzina Dacia

Premierul Emil Boc in vizita la Uzina Dacia

luni, 9 februarie 2009

Dacia, repornita

Dacia, repornita

Dacia, repornita

joi, 5 februarie 2009

Sambata, 14 februarie, intre orele 12:00-13:00, Pavilionul central al S.C. Automobile Dacia va fi demolat

Conducerea S.C. Automobile Dacia - Renault S.A. a hotarat demolarea pavilionului central, constructie ce dateaza din perioada anilor 1968 - 1969.
Constructia este un simbol pentru uzina constructoare de masini Dacia, adapostind de-a lungul timpului structurile de management si administratie.
Expertiza starii cladirii a stabilit ca structura de rezistenta este afectata, iar costurile unei eventuale reabilitari ar fi prea mari.
Cladirea va fi demolata prin implozie sambata, 14 februarie 2009, orele 12:00 - 13:00, materialele rezultate urmand a fi recuperate, valorificate sau reintegrate in natura.

Sursa: Ziarul Miovenii, februarie 2009, Nr. 159.